|
Časopis Reflex č. 6/2009, strana 50
Labyrint kultury/výtvarné umění. Dílo týdne: Petr Kožíšek – Lyžařka I
Víc než vzpomínka
Na
výstavě Petra Kožíška v Galerii České
pojišťovny najdete šest obrazů. Pět v hlavním
sálu a pak ještě jeden další
v zadní chodbě. Když se to takhle suše
vypočítá a napíše, zdá se to
málo. Jenže počty jsou relativní.
Záleží na kvalitě. Stará otřískaná
pravda, že ano, jenže právě takové - i když
nezní bůhvíjak objevně ani efektně - jsou
nejlepší. Někdy stačí vystavit jediný obraz
a máte pocit, že víc není potřeba. Určitě
víte, co mám na mysli. Byl jsem nedávno na
výstavě, kde byly obrazy hned v několika řadách nad
sebou - celé desítky jich tam na všech
bezokenných zdech visely -, ale pamatoval jsem si jenom
nanejvýš nějakou změť; pochybuji, že to byl
kurátorský či autorský záměr: šlo o
zoufalý pokus zakrýt výtvarnou
impotenci.
Kožíškovy obrazy (malované temperovými a
emailovými barvami v letech 2006 a 2007) vznikly na
základě osobních fotografií, které si
lidi pořizují, když se jim zdá, že je jim dobře a
chtějí si okamžik pohody uchovat. Na tom není celkem nic
výjimečného. Dělá to přece pošetile
každý. Ale zajímavé je, že tyhle obrazy jsou
divákovi blízké, aniž by kohokoliv
z aktérů osobně znal. Věříme malíři, že jsou
čímsi důležití. Protože nás o tom přesvědčil.
Nejde samozřejmě prvotně o zachycení podoby, ta je jen
přibližná – na „přesnou“ jsou přece
fotoaparáty. Na vesměs větších formátech se
setkáváme s figurami vyčleněnými
z okolního prostředí pomocí
příznačných, hruběji vedených kontur, a
částečně potlačeného pozadí. Díky tomu
se v umělcově světě neztrácíme, naopak,
zkoušíme se v něm zdržet: s postupem času,
který s obrazy trávíme, zjišťujeme, že
v něm dochází ke zhuštění
jakési příjemné zkušenosti. A tak se mezi
nimi pohybujeme a ověřujeme si, jak dalece platí, a nakonec
dojdeme k poznání, že fungují jako
pevný celek a kdyby jich tam bylo víc, možná by se
něco ve vzácné rovnováze porušilo.
Z půltuctu neobyčejně obyčejných obrazů jsem nakonec vybral
Lyžařku I, protože se z představovaného souboru
trochu vymyká. Je nejdynamičtější, a to jak už
v samotné tématice odrážející
pohyb na prudkém svahu, tak v kompozici skoro čtvercového
plátna. Tělo lyžařky kopírující
terénní vlny, hluboký prašan, hůlky
vystřelující do stran. Takhle vypadá zima a
radost, kterou přináší.
Petr Volf
|
|